Oláh Tuning: Kerók és Motorok

Megnyilt a Kerósok és Motorosok rég várt Tuning műhely. AZ OLDAL MÉG NINCS TELJESEN KÉSZ

Motorkerékpár szerelés illetve teljes körü alkatrész beszerzése!!! (minden tipushoz)

Porlasztó tisztítás, beállítás (15.á.)
(A szereléshez szükséges szerszámok a szerszámkészletből)

A kormány főcsapágy utánállításának szükségességét állványra állított motornál az első tengelyvégek előre-hátra mozgatásával ellenőrizzük le. Kotyogás esetén csavarhúzóval csavarjuk ki a felső villafej hátsó oldalába csavart kúpos hernyócsavart, majd a kormányrögzítő fogantyú és takaró fedél (1,3) eltávolítása után csavarjuk le a kereszthasítékú ellenanyát. Az így előtűnő menetes hüvelyt a két hornyolása segítségével csavarjuk jobbra addig, amíg a kotyogás megszűnik, de a kormány azért még könnyen fordítható. Ezután a biztosító lemezt új helyzetében beütve szereljük vissza az ellenanyát, jól húzzuk meg, ellenőrizzük le a kormány könnyű fordíthatóságát, szereljük vissza a kormányrögzítő fogantyút és ne felejtsük visszahelyezni a kúpos rögzítőcsavart, s a fogantyútengely alsó végébe tartozó sasszeget.

A benzintartályban és a légszűrőben összegyűlő szennyeződés a motorkerékpár használati viszonyaitól függően elkerülhetetlenül bejut a porlasztóba is, majd annak helyes működését szolgáló fúvókák kis furatait elzárhatja, sőt ezeken keresztül idővel a forgattyúházba is bejut. Így szükségszerű a porlasztó és a vele kapcsolatos benzincsap 1000-2000 km-enkénti, a vízzsák 500 km-enkénti rendszeres tisztítása.

A porlasztó tisztításához nem szükséges annak teljes szétszerelése, csupán az úszóházat (15,25) kell leszerelnünk, melynek belső benzintere oly alsó bordázatúra van kialakítva, hogy abban a szennyeződés leülepedik, összegyűlik és csak azután juthat az átömlő furaton keresztül a fúvókához, ha tisztítását hosszabb időn keresztül elhanyagoljuk. Leszereléséhez húzzuk le a műanyag benzincsövet a beömlő csavarról, majd a zárt lemezkulccsal (20,2) lazítsuk meg az alsó zárócsavart (15,20), közben ügyeljünk arra, hogy az úszóból itt kifolyó benzin ne follyon a gyújtómágneshez. Ezután kézzel csavarjuk ki a menetből és az úszóházzal együtt úgy fordítsuk el, hogy kibújtatható legyen. Az úszóház fedelet csavarjuk le, vegyük ki óvatosan a zárótűs úszódobot, majd jól mossuk ki az úszóházat. A fenntmaradó porlasztó alján előtűnik a főfúvóka (15,16) a tűsfúvókával (15,17), melyet a kombinált fogóval (20,9) megfogva kicsavarhatunk helyéről. A fúvókát fújjuk ki, csavarjuk vissza, gyengén húzzuk meg, majd a fiber alátétek visszahelyezésével az úszóházat szereljük a helyére. Helyezzük be a letisztított úszódobot, helyezzük rá a fedelet, ügyelve arra, hogy a tű a beömlőcső furatába illeszkedjen. Oldjuk meg a légszűrő (15,26) szorítócsavarját és húzzuk le a légszűrőt. Mosóbenzinben jól mossuk ki, majd hígított olajban fürösszük meg. Az ilyen úton szűrőbe jutott olaj hatásosan véd a por bejutásától. A légszűrő külsejét tisztára töröljük le és szereljük vissza a porlasztóra. A zárófedél helyzetének helyes beállításánál a fül vízszintes irányban a motor baloldalán van. Így bejáratás alatt a jobbkézzel kormányozva és a gázt szabályozva, balkézzel menet közben is kedvező helyzetbe állíthatjuk.

A porlasztónak éghajlat, időjárás és üzemi körülményeknek legmegfelelőbb beállítása csak üzemközbeni szélső helyzet állításokkal és kipróbálással eszközölhető. Szabály: a benzin-levegő keveredési arány oly beállítása, amely a legkisebb üzemanyagfogyasztást eredményezi, de ami még nem káros a motor üzemére.

Benzinben szegény levegő keverék esetén a motor túlmelegszik, detonációs égéssel jár, öngyulladás miatt csilingel, slusszkulcs kihúzása után elektromos gyújtás nélkül is tovább jár. Ezt előidézi a benzinvezeték dugulása miatti alacsony úszónívó állás, a túlságosan leengedett fúvókatű (15,5), a kis furatú főfúvóka (15,16), vagy a túl szűk furatú tűsfúvóka (15,17), a túlságosan kicsavart üresjárati csavar (15,14) és végül a porlasztó hengerrel csatlakozó perem elgörbülhetett, melléklevegőt szív ott is be a motor.

Benzinben dús levegőkeverék esetében a motor rángat, nagyobb gázadásnál lefullad, erősebben füstöl és a bemelegedett motor leállítás után nehezebben indul. Előidézőjük lehet az előbbiek ellenkezőin kívül még az úszótű rossz zárása, fennakadása, az úszó kilyukadása is, amelyről üzemközbeni benzincsap elzárással meggyőződhetünk.

A helyes karburációt tehát a fentiek ismeretében lépésről lépésre, a felsorolási sorrendben utánállítva és kipróbálva úgy végezzük el, hogy a dús keveréktől haladjunk a benzinszegény keveréket jellemző csilingelés felé és amikor ezt éppen elértük, egy fokozattal emeljük fel a fúvókatűt.

A porlasztó tisztítással szorosan összefügg a benzincsap tisztítása is, ezért 500 km-enként a kombinált fogóval balfelé csavarva lazítsuk meg a benzincsap alsó zárókupakját, gondosan mossuk ki és a szitát is tisztítsuk meg. Pár pillanatra nyissuk ki a benzincsapot is normál, majd tartalék állásba, ezzel is ellenőrizve, hogy a tartalék állás nem dugult-e el. Utána szereljük vissza a szűrőbetétes zárókupakot és a benzincsövet húzzuk fel a porlasztó beömlő csavarra.

A 2-es ábrán látható ferde irányú alapgáz állító csavarral a gáztolattyú alsó helyzetét ütköztetjük, tehát a motor üres járását, fordulatszámát szabályozhatjuk. Ennek beállítása oly mértékű legyen, hogy a "O" sebességhelyzetbe kapcsolt motor teljesen visszacsavart gázszabályozó fogantyú mellett minél alacsonyabb fordulattal működjék.

G y ú j t á s   b e á l l í t á s

(Szereléshez a normál szerszámokon kívül egy db M 30x1 belső menetű mágneslehúzó csavar és egy db 0,5x3 szélességű műszerész csavarhúzó szükséges.)

A motor teljesítményét, az üzemanyagfogyasztást és a motor tartósságát érzékenyen befolyásolja a gyújtás időpontjának beállítása, ezért annak helyes beállítására fordítsunk nagy gondot.

A gyújtás pillanatának mindig a dugattyú felső holtpontja előtt kell bekövetkezni, hogy a meggyuladó gázkeveréknek ideje legyen úgy elégni, hogy a majd lefelé haladó dugattyúra teljes erejét kifejthesse.

A Pannónia TL 250 F típusnál kikísérletezett és legjobban bevált előgyújtást a dugattyú felső holtpontja előtti 3-5 mm-nél kell beállítani és ennek leellenőrzése az oldalgyertyás hengerfej miatt nagyobb szétszerelés nélkül is a közölt táblázat segítségével elvégezhető.


T á b l á z a t   a   g y u j t á s   b e á l l í t á s á h o z
Dugattyú helyzet
a holtpont előtt
ex mm
Mágnes forgórész elfordulása
a holtpont hehyzetétől
fok a két jel távolsága Ix mm
2 17o49' 26
3 21o52' 29
4 25o18' 33
5 28o28' 38
6 31o14' 41
7 33o47' 44
8 36o23' 48

Az ellenőrzés menete:

1. Szereljük le a motorház jobboldali fedelét;
2. a hengerfejből csavarjuk ki a gyújtógyertyát;
3. a csavarhúzót (20,3) gondosan töröljük meg, óvatosan dugjuk be a gyertyanyíláson és jobb kezünkkel óvatosan forgassuk balfelé a lendkerékmágnes forgórészét. A csavarhúzóval a dugattyútetőt érintve pontosan kitapogathatjuk a forgórész ide-oda mozgatásával a felső holtponti helyzetet és ezen helyzetet a mágnes forgórész külső palástján a motorház egy pontjával jelöljük össze. Ez a holtponti helyzet. (A gyári szerelésnél ezen helyzet összejelölését elvégeztük.)
4. Forgassuk most jobbra a forgórészt úgy, hogy a két jelzés egymástól az előgyújtásnak megfelelő 29-37 mm "Lx" távolságra kerüljön. Ezen tévolság közötti helyzetben kell megemelkedni a megszakító érintkezőnek 3-5 mm-es előgyújtás esetén. A megszakító nyitását az érintkezők közé helyezett vékony papírszelet kihúzhatóságával ellenőrizhetjük.

A helyes megszakító hézag 0,3-0,4 mm. Beállítása az elmozdítható érintkező-alaplemezt rögzítő csavar (8,1) meglazítása után a csavarfejtől jobbra is hornyos excentercsap elfordításával végezhető. Beállítás után jól húzzuk meg a 8,1 rögzítőcsavart és ellenőrizzük le ismét úgy a beállított hézagot, mint a megszakítás kezdetét. A megszakító hézag növelése kismértékben csökkenti az előgyújtás mértékét. Nagyobb mértékű gyújtás állításához a mágnes forgórészt speciális lehúzóval le kell húzatni a tengelyvégről (9. á.) és az alap rögzítőcsavarok lazítása után (10. á.) az alap jobbra forgatásával növeljük, balra forgatásával pedig csökkentjük az előgyújtás mértékét. Utánállítás és rögzítőcsavarok meghúzása után a forgórész felszerelésekor ismét ellenőrizzük a beállítás helyességét. Ezen műveletet ajánlatos szervízben végeztetni.

Gyújtási zavarok okát minden esetben a gyújtógyertyától a gyújtómágnesig haladva lépésenként keressük. Általában előforduló meghibásodások:

1. gyújtógyertya pólus közé áramvezető szemcse került, mert hosszú időn keresztül túlerőltettük a motort, mert benzinszegény a keverék, mert túl közel van a gyertya pólus egymáshoz, mert erőltetett üzem közben hirtelen teljesen levettük a gázt és így a gyertya hűtése megszűnt, s a pólus összeégett. Javítása: szikrapólus kitisztítása, 0,5-0,8 mm hézag beállítás, porlasztó beállítás;
2. a gyújtógyertya szigetelő porcelánja megrepedt. Javítás: gyertyacsere;
3. a gyújtókábel és áramkivezető bakelit csavar átnedvesedett. Javítás: megszárítás;
4. áramkivezető bakelit csavar (9,2) megrepedt, vagy egy kis lyukon a gyujtóáram átüt. Javítás: kicserélni;
5. a megszakító kalapács érintkezői beégtek (10,5). Javítás: lapos tűreszelővel az érintkező felületek utáncsiszolása, tiszta ruhával letörlése. Üzemközbeni túl erős szikrázásnál kondenzátort cseréltetni;
7. a gyújtótekercs átüt. Igen ritkán előforduló meghibásodás. Javítás: szaküzemben megvizsgáltatni.

Helytelen mágnes szerelésnél előfordulhat, hogy az állórész excentrikussága, vagy a forgattyústengely csonk ütése miatt a mágnes saruk súrlódnak a tekercs szegmensek felületén. Ezen hibát feltétlen javítsuk ki, mert a súrlódás rohamosan csökkenti a mágnes permanenciáját. Ugyancsak hosszabb időn keresztül ne hagyjuk a mágnes forgórészt az állórész beléje helyezése nélkül tárolni, mert így a mágnes ugyancsak legyengül.

A szemléltető 10. ábrán jelölt alkatrészek: 1. 6V 1A töltőáram vezeték csatlakozása. 2. Motorleállító slusszvezeték csatlakozása. 3. 6V 45 W reflektor világító áram vezeték csatlakozása. 4. Világítótekercs. 5. Megszakító érintkező. 6. Megszakító kalapács rögzítő rugó. 7. Világítótekercs. 8. Akkumulátort töltő tekercs. 9. Gyújtótekercs. 10. Kondenzátor. 11. Zsírzó párna. 12. Gyertyakábel.

TENGELYKAPCSOLÓ BEÁLLÍTÁS

A tengelykapcsoló helyes beállítása zajtalan, könnyű sebességváltást, rángatás mentes indulást és a sebességváltó "O" helyzetbe való könnyű kapcsolhatóságát eredményezi.

Külső állításnál a tengelykapcsoló huzal utánállítását a 2. ábra szerint végezzük el. Helyes bowden beállításnál a kézi emeltyű 2-3 mm holtjáték után kezdi elfordítani a huzal alsó végére kötött emelőkart.

Belső állításra az esetben kerül sor, ha a huzal állítócsavarja (2,1) már szélső helyzetbe került, s a helyes emeltyű helyzetet még nem értük el. Ez esetben az állító csavart csavarjuk be teljesen, majd csavarhúzóval szereljük le az ovális zárófedelet (3), majd a sebességváltót "1" sebességhelyzetbe kapcsolás után az ellenanyát (3,4) lazítsuk meg, s az állítócsavart addig csavarjuk befelé, míg a kézi emeltyűkar (1,2) helyes holtjátékát el nem érjük. Húzzuk meg ezután jól az ellenanyát és hermecikezett tömítéssel szereljük újból vissza a zárófedelet.

A tengelykapcsolótól megköveteljük, hogy az emeltyűkar teljes behúzásakor sebességhelyzetbe kapcsolásnál a motorkerékpár ne akarjon elindulni, járó motor mellett is könnyen "O"-ba legyen kapcsolható. S ugyanezen beállítás mellett az emeltyűkar teljes kiengedésekor csúszásmentes összekapcsolást létesítsen a forgattyús mechanizmus és a sebességváltó között. A tengelykapcsoló belső szétszerelését szervízben végeztessük.

Szétszerelési sorrend:

1. A baloldali lábtartócsavart lazítsuk meg és forgassuk alsó helyzetbe a lábtartó kart.
2. Csavarjuk ki az alsó olajleeresztő csavart és az olajat tiszta edénybe folyassuk ki.
3. Csavarjuk ki a sebességváltó lábitót (17,4) és indítókart (17,3) összeszorító csavarokat (nem csak lazítani!), majd csavarhúzó beékelésével húzzuk le a lábitót és indítókarokat a tengelyről.
4. Erős csavarhúzóval lazítsuk meg a fedélszorító csavarokat (17,6), majd csavarjuk ki azokat.
5. A fedél két végén alkalmazott gyengéd ütögetéssel mozdítsuk meg a fedelet (17,2) és húzzuk le az indító tengelyről.
6. Csípjük el a rugócsavarokat (18,13) biztosító huzalt és a négy csavart felváltott lazítással csavarjuk ki.
7. Emeljük le a nyomótárcsát (18,3) és emeljük ki a súrlódó lamella betéteket.

Lánc és fogaskerék csere esetén a kiemelt súrlódó betétek helyére tegyük be az elfordulást biztosító segédtárcsát, helyezzünk a kis és nagy lánckerék fogai közé egy csapos betétet és hosszabbított csőkulccsal oldjuk meg a két tengelyanyát (18,6). A belső kapcsoló ház (18,12) könnyebben, a hajtólánckerék (17,13) csak speciális lehúzó villás szerszámmal húzható le a tengelyről. Az osztatlan lánc miatt a két fogaskerék csak egyszerre, a lánccal együtt szerelhető le és fél. A javítás elvégzése után a szerkezet visszaszerelése fordított sorrendben történik, miután a záró felületeket karcolásmentesen megtisztítottuk, olajmentesre letöröltük és az új papírtömítést hermetikezve ráhelyeztük. A fedél záró csavarok meghúzási sorrendje: az alsó középsőt, az alsó két szélsőt, a két végcsavart, végül pedig a felső két csavart kell sorrendben gondosan meghúzni, nehogy a fedél tömítő felületei deformálódjanak.

KERÉK ÉS GUMIABRONCS SZERELÉS

Hátsó kerék kiszerelése. A leggyakoribb gumidefekt a hátsó kereket éri, ezért a defekt gyors javítására a konstrukció kialakításánál a lánchajtás külön választásával a gyár nagy gondot fordított. Ennek kiszerelését a következők szerint végezhetjük el: Állítsuk állványra a motorkerékpárt. Lazítsuk meg három-négy fordulattal a fékhuzal állítóanyát (4,1), 14-es kulccsal lazítsuk meg a tengelyt összeszorító csavaranyát (4,2) és a keréktengely jobboldali végéről csavarjuk le a tengelyanyát (5,3). A keréktengely mozgató furatába (4,5) dugjuk be a hajtóvasat (20.12), a tengelyt jobbra-balra csavargatva húzzuk ki a kerékből és helyezzük rá az alátétet, az anyát, nehogy később keresni kelljen.

Hátrafelé húzással emeljük ki a fékfedél kitámasztó bakot (5,4) és emeljük ki a fékfedelet is a kerékagyból (6,6). Menjünk át a jobboldalra, s az első keréken és állványon álló motorkerékpárt kissé döntsük magunk felé, hajoljunk át a nyereg fölött és ilyen helyzetben a kereket kissé jobbra-balra forgatva húzzuk le a menesztőcsapokról, majd gurítsuk ki a kereket a sárvédő alól.

Gumiszereléshez a kereket a csapágy porvédése miatt ne fordítsuk közvetlen talajra, hanem húzzunk porvédő sapkát az agyvégre, vagy pormentes ruhát helyezzünk alája. Helyesen végrehajtott gumiköpeny leszerelésnél húzzuk le a szelepsapkáról a gumikupakot, csavarjuk le a szelepsapkát és a recésanyát, majd a szelepsapka körmös csapjával csavarjuk ki a tűs szelepet. A lefektetett kerék szeleppel szembenső oldali gumiköpenyre mindkét lábunkkal álljunk rá, hogy a köpeny az abroncs mély hornyába igazodjon, majd a szerelővasakkal (20,10-11) közvetlen a szelepnél kezdjük meg a köpeny lefejtését. A szelep oldalán a gumiköpeny és belső gumi között majd dugjuk át az egyik szerelővasat, s így a köpenyt megnyitva húzzuk ki a szelepet az abroncsfuratból és a gumitömlőt a köpenyből.

Gumijavítás után a köpenyt belülről tapogassuk végig, nem maradt-e szeg a köpenyben, majd a felgumizást és kerék visszaszerelést az előbbiekkel fordított sorrendben kell elvégezni, miután a megjavított tömlőbe a szelepet visszacsavartuk és a tömlőt kissé felpumpáltuk. Helyes, ha a belső tömlő kopás védelmére sikport használunk. Ne felejtsük visszacsavarni a fékrúd anyáját és gondosan meghúzni a keréktengelyt szorító csavaranyát (4,2).

Itt jegyezzük meg, hogy a motorállvány csak szilárd talajon használható az eldőlés veszélye miatt, s a motorkerékpár állványra állítása kis erővel is elvégezhető, ha a következő gyakorlati fogást elsajátítottuk: fordítsuk balra a kormányt, húzzuk meg a kormányrögzítő fogantyút (1,3), majd lábbal nyomjuk le az állvány fület és csúsztassuk át a lábfejet az állványtalp felgörbített végére. Bal kézzel a balra fordított kormányt, jobb kézzel a berúgókar gumizott taposóját megfogva, ezzel kissé emelve hátra húzzuk a motorkerékpárt, s így eldőlés veszélye nélkül az állványra állítást kis erővel elvégeztük.

Első kerék kiszerelésénél ismét állítsuk állványra a motort. Lazítsuk meg a tengelyt szorító anyát mindkét villaszáron (13,17) és csavarjuk le a keréktengely anyát a zárt lemezkulccsal (20,2), mint a hátsó keréknél, itt is dugjuk be a hajtóvasat a keréktengely furatába és azt jobbra-balra forgatva húzzuk ki a kerékből. Ezután emeljük ki a baloldali kúpos takaró fedelet, fűzzük rá a tengelyre, majd az alátétet és anyát is néhány fordulattal csavarjuk rá. A fékhuzal hosszúsága megengedi, hogy vele együtt a kerék is a talajhoz érjen, majd ilyen helyzetben emeljük ki a fékfedelet az agyból. A kerék gumiköpeny szerelését azonos lépésekben végezzük el, mint a hátsó kerék esetében. Kerék visszaszerelésnél ne felejtsük meghúzni a tengelyt oldal irányban rögzítő csavarokat (13,17). A kerékcsapágyakat gyárilag bőven megtöltötték csapágyzsírral, így azok utánzsírozása csak 10.000 km lefutása után szükséges.

Lánccsere. Általános üzemeltetésnél a hátsó kerék meghajtólánc élettartama rendszeres karbantartás és utánállítás mellett min. 10-15 ezer km. A motorblokkba épített tengelykapcsolót meghajtó primérlánc ugyancsak rendszeres olajcsere mellett az igénybevételtől függen min. 15-20 ezer km-ig üzembiztosan használható.

A hátsó meghajtóláncból az összekötő hevederfuratok kopása után (kb. 5-8 ezer km) egy láncszem kivehető. E célból a "láncfeszesség ellenőrzésénél" közölt módon lazítsuk meg a láncot, szereljük le a himbavég zárófedelét és a motorház jobboldali fedelét. Forgassuk el úgy a hátsó kereket, hogy a patentszem a hátsó himba nyíláson kivehető legyen, majd húzzuk ki a láncot a tokból. A kiszerelt láncot petróleumban vagy benzinben ecsettel tisztára mossuk meg és egy láncszemet lánctagnyitó szerszámmal, ennek hiányában kézi vágót a lemez hevederek közé ékelve üssük szét a lánctagot.

Egy fél méter hosszú kampós drótra, melyet a láncvédő tok felső részén a motorház felől átdugtunk, akasszuk rá a melegített gépzsírral átitatott lánc végét és a láncot fűzzük át a lánctokon. A meghajtó lánckereken is áthúzva fűzzük vissza a láncot a tok alsó felén és azt a hátsó lánckerékre helyezve kapcsoljuk össze patentszemmel. Ügyeljünk a patentszem biztosító rugójának menetirány szerint fordított helyzetére. Ezután feszítsük meg előírás szerint a láncot, néhányszor forgassuk át a kereket és himbarögzítés után szereljük vissza a zárófedeleket.

A kuplung meghajtó belső lánc feszessége nem állítható és patentszemmel nem bontható. Maximális megnyúlásakor (1 cm belógás) új lánccal cserélendő.







Weblap látogatottság számláló:

Mai: 7
Tegnapi: 7
Heti: 55
Havi: 132
Össz.: 18 570

Látogatottság növelés
Oldal: Szerelési tippek Motorokhoz
Oláh Tuning: Kerók és Motorok - © 2008 - 2024 - olahtuning.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »