Oláh Tuning: Kerók és Motorok

Megnyilt a Kerósok és Motorosok rég várt Tuning műhely. AZ OLDAL MÉG NINCS TELJESEN KÉSZ






TELESZKÓP VILLA SZERELÉS

Szétszerelési lépések: 1. első kerék kiszerelése; 2. sárvédő leszerelése; 3. csőkulccsal lazítsuk meg a rugóvég szorító fejescsavart (1,10), (13,1), majd egy speciális körmös kulccsal csavarjuk ki a fényesített kereszthasítékú felső zárócsavart (1,7), közben az alsó villaszárat kissé toljuk felfelé; 4. a kereszthasítékú csavar kicsavarása után az alsó villaszár feltolható és a teleszkóp rugót balfelé csavarva csavarjuk ki a villaszárból; 5. ezután az alsó villaszár lefelé kihúzható lesz.

A villaszerkezet kenésére 10 ezer km-enként 0,05-0,05 liter motorolajat kell beönteni a kiszerelt alsó villaszár középső csövébe (13,15), valamint a rugókat vékonyan be kell zsírozni.

A villaszerkezet összeszerelését az előbbiekkel fordított sorrendben kell elvégezni és a rugóvég szorító fejescsavart (13,1) legutoljára, a sárvédők felszerelése és a kerék tengely ideiglenes bedugása után kell meghúzni, különben a rugók elcsavarodnak és később meglazíthatják a kereszthasítékú anyát (1,7), amely könnyűfémből készült és lazulásakor csavarmenet sérülést szenvedhet. Készre szerelés után ne felejtsük jól meghúzni az alsó villaszárt összefogó csavart (13,6), mert ennek esetleges lazasága a vezető szár (13,15) kilazulását idézheti elő. A vezető persely cseréhez speciális kihúzó szerszám szükséges, mely munkát szükség esetén szervízben végeztessük el.

HÁTSÓ RUGÓSTAGOK SZÉTSZERELÉSE

A hátsó rugóstag 2-2 kúpos gumigyűrűvel csatlakozik a vázhoz és a hátsó himbához. A rugóstag leszerelése a műanyag zárókupak lefeszítése után az ellenanyák meglazítása és lecsavarása után annak erőteljes lehúzásával végezhető. A leszerelt rugóstag szétszerelése különös képzettséget nem igényel, ha az alábbi sorrendet betartjuk:


1. Satuba fogjuk be a rugóstag alsó szemét, majd speciális szétnyomó villával, esetleg kézzel nyomjuk le három-négy millimétert a rugótokot (14,28). Emeljük ki az így előbújó rögzítő félgyűrűket (14,4), majd ezután a rugótokok és rugó lehúzható a tartócsőről.
2. Kétcsapos kulccsal lazítsuk meg a tartócsövet lezáró anyát (14,7), majd azt egészen kicsavarva húzzuk lassan felfelé a felső fejet (14,3). (Gyors felhúzásnál a lökéscsillapító olaj kiömölhet.)
3. Petróleumban, vagy mosóbenzinben gondosan tisztítsuk meg az alkatrészeket, majd a felső ütköző anya (14,8) meglazítása után a tengelyről csavarjuk le a felső fejet (14,3), s ezután a tengelyt a belső lökéscsillapító csőből dugattyúval együtt kihúzhatjuk. A kihúzható csillapító tengelyről (14,15) a dugattyút a tengely belső végén levő anyák lecsavarása után húzzuk le. Újbóli felszerelésnél ügyeljünk ezen anyák gondos meghúzására és biztosítására, különben az üzem közben meglazulhat és a rugós tag szétesését okozhatja. Összeszerelésnél fagyálló lökhárító olajjal töltsük meg az olajteret úgy, hogy a záróanya (14,7) becsavarása előtt a belső tengely (14,5) lassú le-fel mozgatásával légtelenítünk, majd utántöltve és a dugattyút alsó helyzetbe letolva az olajszintje 2 cm-rel legyen alacsonyabb az alsó cső szélétől. (Szükséges olajmennyiség száranként 0,08 lit.) Összeszerelésnél a tömítő gumigyűrűk (14,9) tömítő éle lefelé mutasson.

A rugóstagok vázcsapokra szerelésénél a kúpos betétgumikat nem szabad túlságosan összeszorítani, mert így azok beállítását és mozgását akadályozzuk.

A lökéscsillapításos rugóstagok helyes működésükkor, összenyomáskor szabad berugózást, kirugózáskor erősen csillapított rugófékezést végeznek, s ezzel megakadályozzák a motorkerékpár rugózási belengések növekedését.

HENGER KORMOZÁS

A kétütemű motornak sajátossága, hogy az elégett olaj az érintkezési felületeken égési lerakódást hagy maga után, amely idővel elszűkíti a kipufogócsatorna nyílásait, a kipufogócső első kanyarulatát, ezzel nagymértékben lecsökkenti a motor teljesítményét, s az ezt követő nagyobb gázadással növelik a motor üzemanyagfogyasztását.

Ezen olajkokszosodás eltávolítását azért az üzemeltetéstől függően 10-15 ezer km-enként ajánlatos elvégezni a következő szerelési műveletek betartásával:

1. A nyereg mellső tartócsavarjainak kicsavarása után szereljük le a benzint artályt.
2. Csavarjuk le a hengerfej kikötő lemez két szorító anyáját, majd lazítsuk meg ezen lemez vázhoz csatlakozó csavarját is.
3. Szereljük le a komplett porlasztót is a hengerről.
4. A hengerfej leszorító csavarjait, azok felváltva kb. 10-10 fokos lazítása ival lazítsuk meg, majd a csavarokat teljesen csavarjuk ki.
5. Körmös kulcs segítségével lazítsuk meg a kipufogócső záróanyáját, majd azokat lecsavarva szereljük le a hangtompító edényeket is.
6. Szintén felváltott lazítással oldjuk meg a hengertalp lefogó csavaranyákat is, majd a henger megemelésével az anyákat csavarjuk le egészen. A tengelykapcsoló huzalt tartó lemezt nem szükséges szétszerelni, azt egyszerűen húzzuk le a tőcsavarról.
7. Vegyük le a hengerfejet, majd a dugattyút a berugókar kézi lenyomásával mozgassuk alsó holtponti helyzetbe és itt kapcsoljuk be a sebességváltót felső sebességhelyzetbe.
8. A hengert emeljük át a tőcsavarokon, forgassuk jobb irányba a dugattyún (kb. 30o-ot) és húzzuk le azt a dugattyúról. Az elforgatásra azért van szükség, hogy a dugattyúgyűrűk ne akadjanak a szívó ablakba.
9. Tiszta törlőruhával a dugattyú alatt takarjuk el a karter nyílást, nehogy abba por, szennyeződés vagy alkatrész beessen.

A kormozást a henger kipufogócsonk belső felületének kikaparásával kezdjük arra ügyelve, hogy a hengerfurat találkozási éleken sorját ne okozzunk, mert ez a dugattyú falát megsértheti. Letompított élű kaparóval a dugattyú és hengerfej égésterét is tisztítsuk meg itt is, arra ügyelve, hogy azok felületét ne karcoljuk össze. Az erősebben karcolt és sorjás felületek nagyobb koromlerakódást, s ez detonációs koromizzást, öngyulladást okoz.

A tisztítás elvégzése után mosóbenzinnel gondosan mossuk le az alkatrészeket, majd a henger csatornáit leöblítés után levegővel fúvassuk ki, szárítsuk meg. Helyezzünk beolajozott új tömítőpapírt a motorház henger csatlakozó felületére, majd a henger belső falát és a dugattyút vékonyan olajozzuk be. Ezután húzzuk rá a hengert a dugattyúra a gyűrűk beugratása után, ugyancsak kissé elfordított helyzetben.

A sebességváltót "O" helyzetbe visszakapcsolva, az indítókarral néhányszor fordítsuk át a motort, csavarjuk fel a henger lefogó anyákat és azokat felváltva jól húzzuk meg.

A hengerfej felszerelésénél mind a négy csavart addig csavarjuk be és kulccsal váltakozva azokat addig kell előbb meghúzni, hogy a hengerfejet kézzel megfogva jobbra-balra ütközésig kissé nehezen mozgatni tudjuk. Ekkor a két ütközési helyzetet felezzük meg és a szembenső csavarokat váltogató utánhúzással fokozatosan húzzuk meg. Ilyen gondos szerelési mód mellett biztos lehetünk abban, hogy a hengerfej tömítő felülete nem deformálódik és a hengerfej üzem közben nem fog kifújni. (Az öntöttvas hengerfejes jármű motoroknál szokásos meleg állapotbani csavar utánhúzás a könnyűfém anyagú hengerfej miatt szükségtelen, mivel a könnyűfém hengerfej meleg állapotban nagyobb mértékben tágul, mint az acélcsavar.)

A kipufogócső kormozását háromélű hántolóval végezzük el, majd annak jó csatlakozása miatt a hangtompító dobokat csak azután szereljük fel, ha már a tömítéssel ellátott anyákat a körmöskulcs és a kipufogócső mozgatásával jól meghúztuk. A hangtompító dob tisztítását homokos petróleum beöntésével, annak rázogatásával elégséges elvégezni, mivel abban csak olajos lerakódás keletkezik.

MOTORHÁZ SZERELÉS

A forgattyús hajtómű, a tengelykapcsoló és a sebességváltó szerkezet nagy szilárdságú könnyűfém öntésből készült, több részre osztott házba van elhelyezve. A középső motorházfél a forgattyúház zárt terét, valamint a sebességváltó tengelyeit, fogaskerekeit, golyóscsapágyait és a sebességváltó szerkezetet foglalja magában. A forgattyúház kétoldali tengelyvég tömítését besajtolt karmantyús gumitömítés (szimmerring) biztosítja. A baloldali tengelyvég gumitömítése a bejáratási előírás túllépéséből eredő túlkopás esetén átereszti a sebességváltó olajat, amelyet a karter tér beszívása a hangtompító dobok igen erős füstölése mellett teljesen el is fogyaszthat. A tömítő gumi üzembiztos tömítését igen hosszú ideig megtartja, ha a vele érintkező nagyfordulatú tengelyfelület tükrösödésének érdekében is betartjuk a bejáratási utasítást.

A forgattyús mechanizmus nagy fordulatszáma az egyhengeres motornál elkerülhetetlen egyensúlyozatlansági rezgést okoz, amelynek lényeges csökkentését a hengerfejhez és vázhoz csavarozott rezgéscsillapító villás lemez végzi. Fontos, hogy ennek csavarjait szereléskor gondosan húzzuk meg. Ellenőrzés esetén, ha a lemezen repedést veszünk észre, azt mielőbb hegesztessük meg. Elrepedt kikötőlemez fárasztó motorvezetést és később váz repedést okozhat.

A gyújtás, tengelykapcsoló, henger szerelésekről külön fejezetekben már beszéltünk. A sebességváltó és forgattyús mechanizmus meghibásodása esetén a teljes motorblokkot is ki kell szerelni a vázból, mely munkát szükség esetén gyakorlott szakemberrel szervízben végeztessük el.

ELEKTROMOS BERENDEZÉS

A Pannónia TL 250 F típus tervezésénél a gyár konstruktőrei továbbra is ragaszkodtak az egyszerű kezelést, jelentéktelen karbantartást igénylő és emellett mégis a legnagyobb üzembiztonságot nyújtó lendkerékmágnes alkalmazásához.

A lendkerékmágnes a motorkerékpár elektromos berendezésében hármas célt tölt be: 1. a gyújtás pillanatában a gyertya pólusai között nagyfeszültségű szikrát ad; 2. az akkumulátortól független nagyteljesítményű világítóáramot termel és 3. az akkumulátor utántöltéséhez szükséges töltőáramot termeli.

A felszerelt AUF GV1-45/6 típ. balraforgó lendkerékmágnes normál üzemi fordulat mellett 6 V 45 W teljesítményű váltóáramot termel, míg a világítótekercstől (10,4) függetlenül beépített töltőtekercs (10,8) 0,8-1 A áramerősséggel a lámpafejbe épített egyenirányító szelénen (11,1) keresztül, járó motornál állandóan tölti az akkumulátort.

A gyújtótekercs (10,9) belső primér áramkörét a lendkerékagyon levő emelő bütyökkel vezérelt és volframm érintkezőkkel ellátott rugós kalapács fordulatonként, az előgyújtás pillanatában megszakítja. A megszakítás pillanatában ugyanezen tekercs külső szekunder áramkörében nagyfeszültségű áram indukálódik, melyet az áramsűrítő kondenzátorral szikraátütő erősségűre növelve a gyújtógyertyához vezetünk. Az áramsűrítő kondenzátornak fontos szerepe van a megszakító érintkezők szikra csökkentésénél is. Amennyiben az egymástól gondosan elszigetelt megszakító érintkezőket üzem közben egy külön e célra kivezetett vezetékkel összekötjük, rövidre zárjuk, az áramkör megszakadása természetesen nem következik be, s így a gyújtótekercs nagyfeszültségű szekunderáramkörében sem keletkezik gyújtóáram és a motor gyújtás hiányában leáll. A motor leállítását a lámpafej központi kapcsolójába dugott kapcsolókulcs kihúzásában tehát úgy érjük el, hogy a központi kapcsolóba beépített rugós érintkező a kulcs kihúzásakor rányomódik a megszakító kalapácstól kivezetett huzal érintkezőjére, s ezzel a megszakítás áramkörét rövidre zárja.

A lendkerékmágneshez tehát négy vezeték csatlakozik. A gyertyakábel gondos szigeteléssel, vízmentes gumiharang védéssel, magas átütő feszültségre szigetelő műanyag gyújtóáram kivezető csavarral és rugós érintkezővel van ellátva (10,12). A 45 wattos reflektor áramot 51 számjelzésű (10,3), az akkumulátor töltőáramot 59 számjelzésű (10,1) és a megszakítót, rövidre-záró motorleállító áramkört 2 számjelzésű (10,2) szigetelt vezetékkel vezetjük a lámpafej központi kapcsolójához.

Az akkumulátor pozitív pólusa egy vezetékkel a féklámpakapcsolóhoz és egy vezetékkel ugyancsak a központi kapcsolóhoz csatlakozik. Ezen vezeték B. jelzéssel (Battéria) van megjelölve. A hátsó lámpa rendszámtábla megvilágításához a központi kapcsoló 58 számjelzésű vezetéke vezet, míg a féklámpa megvilágításához a fékkapcsolótól közvetlen vezeték van bekötve. Mivel úgy a lendkerékmágnest, akkumulátort, mint az összes izzókat a váztesthez fémesen rögzítettük, az áramkörök a váztesten keresztül záródnak, s így egy-egy izzóhoz csak egyvezetékes csatlakoztatás szükséges. Az elektromos kürt egyik bekötő csavarjához a központi kapcsoló B jelű vezetéke, a másik bekötőcsavarjához a kormányszerv nyomógombjától bevezetett barna színű vezeték csapjához bekötött H jelű (horn) vezeték csatlakozik. A hátsó rendszámtáblát megvilágító izzó, aszerint, hogy a főkapcsolót balra reflektor állásba, vagy jobbra városi világításra kapcsoljuk, egyik esetben váltó árammal, a másik esetben az egyenirányító szelénen kekesztül egyenárammal működik.

A kormányra szerelt biluxváltó kapcsolóba piros színű vezetékkel a központi kapcsolón keresztül csatlakozik az 51 jelű reflektoráram, amelyet a bilux váltáskor hol a fehér, hol a fekete színű vezetékkel kapcsolunk össze, mely vezetékek a biluxizzó reflektor és tompított reflektor izzószálához csatlakoznak. A bilux kapcsoló javítása után minden esetben ellenőrizzük le az átváltó érintkezőnyelv váltási helyzetét. Fontos szabály ugyanis, hogy az érintkező nyelvnek átváltás közben előbb be kell kapcsolnia a másik izzószál áramkörét is és csak ezután szabad megszakítani a másik érintkezést. Ha átváltás közben a kapcsoló nyelv felemelkedik az érintkező lemezekről, egy pillanatig nem ég a bilux izzó, s ezen rövid idő is elégséges arra, hogy a hátsó lámpa túláram következtében kiégjen. Ilyen hiba esetén egy kis kampós tűvel nyúljunk a kapcsolónyelv alá, s azt ujjunkkal kissé görbítsük vissza.




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 5
Tegnapi: 7
Heti: 53
Havi: 130
Össz.: 18 568

Látogatottság növelés
Oldal: Szerelési tippek Motorokhoz 2
Oláh Tuning: Kerók és Motorok - © 2008 - 2024 - olahtuning.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »