Oláh Tuning: Kerók és Motorok

Megnyilt a Kerósok és Motorosok rég várt Tuning műhely. AZ OLDAL MÉG NINCS TELJESEN KÉSZ

Tuti tippek bringatúrához Oláhtól!

Hogyan érdemes felkészülni a bringatúrára?
Először is ki kell találni hová akar menni az ember, milyen stílusban akar biciklizni. Hátamon a házam, viszem a sátrat, hálózsákot stb. vagy konszolidáltabb a dolog, bankkártyával szállodáról szállodára, esetleg kísérőautóval. Ezt kell kitalálni először. És akkor, hogy meglegyen a kerékpár megfelelő műszaki állapota fontos, főleg ha hosszabb túrára megyek. A túrához nem csak magunkat, de a bringát is gatyába kell rázni. A megfelelő túrafelszerelés szintén nagyon szükséges.

Ha valaki csak fél napot akar bringázni, mi az, amit előtte feltétlenül szükséges megtervezni?
Semmi. Ha valaki úgy akar fél napot túrázni, hogy nem biciklizett 20 éve vagy soha, akkor az más. De ha bringázik az ember, akkor tudja, hogy megfelelő műszaki állapotban van a bringája. Ilyenkor felülök rá, aztán megyek egy jót.

És ha a szezon első túrája van? Mit érdemes megnézni még? Mi a megfelelő állapot?
Akkor mindenképpen, feltétlenül be kell hoznia a szervizbe, mert otthon egy laikus nem tudja megcsinálni a bringáját, maximum felpumpálja. Vagy az már nagyon jó, ha a láncra tesz egy kis olajat. De a legjobb az, ha behozza meghúzni a fékeket. A kerékpárt karban kell tartani. Meghálálja azt a bringa, ha egy évben legalább egyszer – attól függően, hogy milyen igénybevételnek van kitéve – egy nagy szerviz van rajta, tehát rendesen gatyába van rázva. Aztán a karbantartáson belül vannak házi feladatok, amelyet a kerékpár tulajdonosnak kell csinálnia: láncolajozás, felpumpálni a kereket, keréknyomást mérni. Ami jön úgyis.

És ezeket milyen rendszerességgel kell csinálni?
Ha egy átlag felhasználó – mondjuk nem mountain bike -ozik a sárban, heti szinten többször -, akkor egy évben egyszer kell egy komplett, amikor az ember szétszedi, kipucolja a csapágyakat, újra zsírozza, mindent beállít, a bowdeneket kicseréli, akkor biztonságos, üzembiztos a gép. A láncolajozás szintén időjárás meg használat - gyakoriság függő, heti rendszerességgel figyelni kell rá. A guminyomást is ellenőrizni kell, hogy a gumi mennyire kemény.

Elég kézzel?
Igen, ha gyakorlott kézzel megfogja az ember, akkor érzi. És persze vannak nyomáshatárok, értékek, amiket körülbelül illik betartani.


OK! Ha az ember több napos túrára akar menni sátorral, mit kell megterveznie?
A felszerelés, tehát milyen ruhát vigyek magammal, milyen túracipőt, aztán milyen a jó túratáska, milyen biciklis táska, amibe a csomagjaimat tudom vinni.

Mik a főbb szempontok, amik alapján lehet dönteni? Az első az időjárás előrejelzést, és azon kívül?
Emberfüggő. Van, aki magával akarja vinni a fél lakást, meg mindenféle pipere szettet, satöbbi, akkor baromi nagy batyu kell. Ha egy nomád turista, aki azt mondja, hogy „Én megelégszem egy hálózsákkal, egy szappannal egy kis törölközővel, meg egy sátorral”, akkor annak nem kell annyi cuccot cipelnie, annak elég egy kisebb táska is. Ezt csak saját tapasztalatomból mondom, mert mi most már olyan rutinra fejlesztettük az évek során a dolgot, hogy a tavalyi túrámról van két nagy táskám, az egyikbe belefért a hálózsák meg a derékalj. Abba a táskába, amiben régen még cuccot vittem. Szóval a sok cucc felesleges.

Ezeket hogyan érdemes szállítani? Utánfutóban? Hátizsákban?
Csomagtartó táskában. Az utánfutó egy profi dolog, az sokba is kerül, pár napos túrára nem érdemes. Utánfutót csak annak érdemes vennie, akinek ez az élete, hobbyja, hogy „én minden nyáron biciklitúrára megyek”. Átlag biciklitúrára nem kell.


A hátizsák miért nem jó?
Kényelmetlen, beleizzadsz. Azért nem jó.

Ha kevés cuccod van, akkor is érdemes egy csomagtartóra szerelhető táskát vinned?
Annyira kevés cuccod nem lehet. Csak ha pár órás rövid túrára mész, mondjuk, elmegyek biciklizni egyet az erdőbe, akkor beleteszel egy esőkabátot, kaját, vizet érdemes egy pici, 12 literes hátizsákot vinned, ami kimondottan bringás, aminek olyan a háta, hogy viszonylag szellőzik, de abba is beleizzad az ember. De ha cuccot viszel, akkor az nehéz. Egész nap akkor leszakad a vállad, nyakad benne. Egész napos túrára már mindenképpen a csomagtartó táska a jó.

Az útvonalat mennyire kell megtervezni?
Az megint emberfüggő. Van, aki szereti precízen tudni mikor, hova érkezik, mi várható, satöbbi, satöbbi. Van aki, meg – mint én – azt mondja, hogy most akkor megyek körülbelül arra, meg amarra, és majd lesz valami.

Kezdőknek lehet tanácsot adni, hogy mekkora utat vállaljanak, mekkorát ne, hogyan tervezzenek?
Szerintem mindenféleképpen le kell tesztelnie magát az embernek. Tehát, ha azt mondja, hogy el fogok menni egy nyári bicikli túrára, megyünk 1000km-t, 2 hét alatt, akkor 1-2 napot úgy le kell csekkolnia magát, hogy mit bír. Úgyis fárasztó lesz, mert ha minden nap megy az ember, akkor összegyűlik az ember lábában. Mindenféleképpen előzménynek kell lennie, rendszeres tavaszi bringázások, hetente hétvégenként, biciklivel munkába járás. Másrészt ez nem is kérdés, mert aki bicikli túrára megy, az mindig bringázik. Vannak vállalkozók, akit beszerveznek: „Gyere velem bringatúrára!” és akkor elindul. De akkor kellemetlenségek lehetnek, esik eső, fúj a szél, nagyon meleg van, satöbbi, úgyhogy fel kell készülni. El kell menni kisebb kirándulásokkal (pl. Budapest-Visegrád oda-vissza), szóval mindenkinek fontos előtte felkészülni.

Akik pl. nyaralásra visznek bringát a kocsi csomagtartóján - na most akkor tekerünk egyet -, azok is hajlamosak többet vállalni – annyit, amennyit nem gondoltak komolyan. Mert jópofának tűnik a Balaton-felvidéken bringázni, mert tényleg nagyon szép, csak utána másnap nem tudnak rendesen járni, mert széttörte a combjukat a nyereg.
Nem hiszem, azért ennyire nem vészes a dolog. Járni tud az ember. Újra biciklizni, az a nehéz ilyenkor. Az a fájdalmas.

Túra közben az ember folyamatosan ül folyamatosan, vagy fel kell egyenesednie? Tereptől függ?
Nem, ez attól függ, hogy ha elzsibbadsz, akkor kiállsz a nyeregből egy kicsit.

Mi van akkor, ha valakinek túraközben begörcsöl a lába?
Enni, inni kell. Van erre egy praktikus bringás mondás: mielőtt éhes vagy egyél, mielőtt szomjas lennél, igyál. Nem szabad addig várni, míg éhes leszek, mert akkor eléhezek és leesik a vércukor, kimennek az ásványi anyagok, attól görcsöl be a lábad, hogy magnézium hiány lép fel. Úgyhogy enni, inni kell.

Pihenőket milyen sűrűn kell beütemezni?
Minden kocsmánál. Hahahaha. Igazából, ha van egy jó csapat, ami csapatként funkcionál, akkor mindig a leggyengébbhez alkalmazkodnak. És alkalmazkodnak, tehát nem az van, hogy megyünk, és jól megszívatjuk a gyengét. Mert nem. Az életéért küzd, a többiek meg jól érzik magukat. Nem az van, hogy jó gyorsan megyünk, és lehagyjuk a lassúakat. Nem Tour de France, hanem azért megyünk; hogy jól érezzük magunkat. És figyelni kell a másikra, nincsen olyan előírt ütemezés, hogy óránként megállni, meg ilyenek.

Egy társaság optimálisan hány főből áll?
Hosszú évek tapasztalata az, hogy minél kevesebben vannak az a jó, így elkerülhető a konfliktus veszély, de szerintem 5-6-7 fő az még jó. Ha többen vannak, akkor tuti, hogy lesznek klikkesedések.

Már egy ilyen egy napos túra folyamán is?
Nem, akkor nem. Nálam egy túra nem egy napos. Ami egy napos, az biciklizés, és nem túra.

Akkor egy túra hány napos? Hosszú hétvége?
Minimum egy hét, amikor túra. Igazándiból az a túra, amikor mész. Nem csillagtúra, hanem megyek, egyik helyről a másikra, egyik pontból a másikba elmegyek. Pl. Budapestről Kínába. Az túra. Az, hogy most felmegyek a Hármas - határ hegyre, holnapután elmegyek Mogyoródra, azután meg Tárnokra, az nem túra. Az három különböző napi bicikliziés szerintem, nem túra.

A klikkesedésen kívül mi az, ami még szóba jöhet, mint probléma? Ha valaki ki akar szállni, a saját felelősségére teszi?
Persze.

Hogy lehet kiválasztani a megfelelő bringázós terepet? Ha valaki magának akarja kiválasztani a terepet, úgy hogy csak nézi a térképet?
Ebben sokat segítenek a különböző túraleírások. Kell térképolvasás, terep-ismeret, satöbbi. Turista térképeket szokás használni. Nem csak azért, mert ugyanaz a terep, hanem mert azok a térképek jók. Az új térképeken már vannak bringa utak is kijelölve. Tudni kell, hogy egy érvényes erdőtörvény szerint csak a kerékpárutat lehet használni. Nem mehetsz be az erdőbe sehol, csak ahol ki van táblázva a kerékpáros. Ezt ugyan nem tartja be senki, és nem is ez a lényeg, hanem hogy már vannak kerékpáros utak, a Bükkben és a Pilisben is. És ami kerékpáros útnak van kijelölve, azok azért szolidabbak, nem olyan durva, mint a MTB –osoknak. Tehát a hegyre föl kell menni, de technikailag nem lesz olyan rossz a helyzet. Nem olyan keskeny, nem olyan meredek, satöbbi. Az újabb térképeket már jelölve is vannak a kerékpáros utak jelölve vannak, az segítség lehet. Illetve aszfalton menni.

És a murva?
Az is jó, csak azt nem látod a térképről, hogy murva, vagy erdőgazdasági út, ahol arra ment a favágógép és másfél méteres keréknyomok vannak benne, és utána nehéz menni rajta. Az aszfalt utat látod, mert az úgy van jelölve. (Vastagabb a sáv.)

A főutat akkor meg kell kerülni?
Ha elmegy az ember bringázni, azért megy, hogy jó környezetben legyen, csendben legyen, nyugalomban legyen, ne az autók között, úgyhogy érdemes kikerülni. Mondjuk, ha már tapasztaltabb vagy, akkor tudod, hogy ha elmész mondjuk az Őrségbe vagy a Zalai dombságba, ott nincs forgalom, utakon is tök jól lehet közeledni és szép tájakon megy az ember. Aztán egy idő után szépen kialakul az igény az emberben, hogy hol megy szívesebben, ahol neki jó a terep. Mi az, ami jó, mit szeret. Pl. én turista utakon szeretek menni, ösvényeken, ahol a gyalogosok mennek.

Főút mentén tilos bringázni vagy csak ott, ahol ki van táblázva?
Csak ahol ki van táblázva, máshol nem szabad biciklizni, én úgy tudom.

Mi az a megfelelő felszerelés, biztonsági szempontból, ami a ruhán kívül legyen nálad?
A fejvédő az alap, én azt kötelezővé tenném, pláne gyerekeknél.

Mert most még nem kötelező?
Nem.

Csak a láthatósági mellény, az is lakott területen kívül?
Lakott területen kívül és rossz látási viszonyok között. Jó időben lakott területen kívül sem kötelező. De a fejvédő az alap.

Mik azok a kiegészítők, amik jó, ha vannak?
Túlélő szett. Kulcs, gumiszerelő, pótbelső, gumiragasztó.

  Mindenkinek nyilvánvaló, hogy kell használni őket? Akár az is, hogy szeded szét a kereket?
Nem nyilvánvaló. Van olyan, aki bringázik ezer éve, és sokat bringázott és nem tudja, őt nem érdekli. Van nála mobil telefon, aztán hívja, akit kell. Én meg nem megyek el így, mert akkor bénának érzem magam, az ember a lukas belsőt megragasztja 10 perc alatt: szétszedem, megragasztom, összerakom.


Szerelő táska kell?
Egy kis táska, amiben ezeket tudod vinni, amibe beleférnek.


Kell olyan csavarkulcs is, amivel a kerékpáron lévő csavarokat ki lehet csavarni?
Egy bicska imbusz. A mai bringák mindegyike már teljesen imbusz kulcsos, a kerekek gyorszárasak. Ha nem gyorszáras a kerék, akkor oda kell egy 15-ös villáskulcs, hogy kivegye az ember azt is, ha kell. Illetve egy pumpa. Kis műanyag pumpa, amik olcsón kaphatóak, és amivel jól fel lehet fújni a kereket. Ennyi.

Táppótláshoz van olyan élelmiszer, ami praktikusabb?
Szénhidrátok, amit gyorsan fölszívódnak. Csoki, szőlőcukor. Ettől jól nem laksz, de a cerbona szeletek meg egyéb energiaszeletek jók. Kicsit luxus, meg nem finomak, de sokkal több energia van bennük. Akkor érdemes ezeket enni, ha hosszabb versenyre megyünk, mondjuk maratonokra. Hosszabb túránál legjobb, ha csinálsz egy pár szendvicset magadnak, csak ahhoz meg megint kell valami szállítóeszköz. Hátizsák vagy valami túra táska.

Vannak vázra szerelhető táskák is…
Igen, bár kisebb vázaknál ezek nem jók, nem lehet őket elég magasra felfüggeszteni, nem be a szűkös vázba. Ha kulacsod van, akkor sem fér be a háromszög táska.

Ha valaki elmegy bringázni, akkor személyes holmik közül, mi az, amit feltétlenül magával kell vinnie? Személyi, TAJ kártya, ilyesmi? Nem szokták igazoltatni a bringásokat a rendőrök?
Nem. De hát a személyi igazolványt minden állampolgár köteles magával hordani, hogy igazolja magát. Pénz, telefon: segélyhívásra. Meg esőkabát, mert esni bármikor eshet. Ennyi. Telefont ki akar, ki nem. Segélyhívásra nem árt, de sok erdő közepén nincs térerő, úgyhogy…

Ha valakivel baj történik, mi a legjobb módja, hogy segítsen magán?
Magán, ha egyedül van, nem sok mindent tud csinálni.

Ha a kerékpár cserbenhagyja egy erdő közepén?
Langzam spacíren, nincs más. Magyarország nem nagy ország. Nincsenek egymástól távol a helyek. Ha szétesik a biciklid, akkor séta.

Otthagyod a biciklit?
Nem, szépen, tolod magad mellett. Annyira nem tud szétesni, hogy ne tudd tolni. Ha valamelyik kereke megvan, akkor tolhatod, mint egy talicskát. De ott is hagyhatod. Ha beteszed egy bozótba, a kutya nem találja meg, de vissza kell érte menni….

Ezért jobb társasággal menni?
Persze, a társaság mindig biztonságosabb. Tavaly is volt ilyen példa. Az egyik baráti köröm – egészen amatőr bringások – akiket az utóbbi időben sikerült belerángatom ebbe a biciklizésbe és nagyon lelkesek. Tavaly az egyik csaj egy kicsit túlméretezte az adott túrát, és eléggé elfáradt annak a napnak a végére, és esett egy jó nagyot. Rendesen, beverte a fejét is, és nem volt rajta sisak, az arca szépen elrendeződött. Ott az volt, hogy sokan voltunk, és már nem volt messze az autó. Valaki szépen ott maradt, vigyázott rá kicsit meg ápolgatta – nem volt gáz végül is, mert magánál volt. Aztán szépen kisétáltak az útig, én meg elmentem a kocsiért, és így megoldottuk a szállítást. Ha meg gáz van, akkor telefon.

Elsősegély cuccot érdemes vinni? Az nincs benne a túlélőkészletben?
Nincs. Nem tudom mit kéne vinni.


Nem is sebkötözésre, hanem fertőtlenítésre legalább…
Ááááá, szerintem nem, nincs értelme. Nem a trópusokon vagyunk. Nincs értelme. Főleg mikor aszfalton esik az ember, akkor baromi nagy horzsolások keletkeznek, ami rosszul néz ki, pláne arcon. A zúzódással meg nem lehet mit csinálni, az csak fáj.

Rándulás, csonttörés? Ilyesmi nem fordulhat elő vagy ahhoz nagyon hülyének kell lenni?
Nekem tavalyelőtt műtötték a vállamat, elszakadtak a szalagok.

Esés miatt?
Aha. Egészen komoly biciklitúrát műveltem. Elmentem innen szombaton a bolt után az Eurocenterbe bevásárolni hátizsákkal, jól telepakoltam a hátizsákot, és akkor beugrattam keresztbe egy füves részen, hogy levágjam az utat, és egy gödörbe jól beleálltam. Még levegőt se kaptam, hogy mekkora barom vagyok, hogy sima mezei területen az Eurocenter előtt felborulok, és akkor még nem éreztem semmit. És talán mert a hátizsák olyan marha nehéz volt, nem is tudtam kinyomni semmit.

Szóval alapvetően oda kell figyelni.
Hogyne. És hát ott nem volt más, ott ültem a földön, a vállam szépen kiugorva, elkezdtem hívni a haverokat, lakóhely szerint táguló körben, aztán az egyik értem jött. Onnan el, műtét.

Útvonalterv: saját képességeinknek megfelelően kell menni.
Ha nagyon precíz, megtervez mindent, ide fogunk menni, ott a szállás, interneten megnézi a térképet, ide megyünk, oda megyünk, akkor megvan egy félévre előre a terve arra az adott nyári programra. Mi meg úgy vagyunk, hogy most kitaláltuk, hogy az ide túránk az lesz, hogy – ahol már nagyon régen jártunk, hogy végigmegyünk a kéken, az országos kéken. Nem az egészen, mert az nem fér bele. Hanem elindulunk a Nagy - Milictől, és akkor a kék jelzésen megyünk Pestig. Az terep, szigorúan. Nincs az, hogy nem megyünk ennyit meg annyit, meg itt alszunk, vagy ott alszunk.

Szóval sátorral mentek?
Igen.

Sátorral célszerű? Bárhol fel lehet verni egyébként?
Papíron nem, a valóságban igen.

Minket már hajtottak el egyszer Tihanyról…
Hát igen, mert Tihany az ilyen populáris hely, sokan vannak ott, persze. De hát mi már aludtunk úgy a Zalában, hogy ránk sötétedett este, éjjel, és akkor találtunk egy vadászházat. Fel volt ott túrva minden, de hát ott volt a vadászház, k_va nagy társasággal, és akkor jöttek a vadászok. És akkor fogtunk magunkat, bementünk az erdőbe 500 métert, hogy már nem látszottunk az útról, csináltunk ott helyet alvóhelynek, gallyakra feküdtünk, és akkor ott feküdtünk. És életem egyik legnagyobb élménye volt, mert éjszaka meg jött a szarvasbőgés. Olyan messze volt tőlünk, mint most az üveg (kb. 5 m – a szerk.)

De durva… és akkor sátorban voltatok, vagy csak hálózsákban?
Akkor ott sátor volt. Ha jó idő van, akkor meg nem hozunk semmit. Benne van a rizikó, hogy éjszaka jön egy eső, zápor. De jó időben nem kell sátor.

A rovarcsípés, ilyesmi nem jellemző?
Nem.

Sátorból milyet érdemes választani? Mekkorát?
Kis iglukat, max. 3 személyeset. Ami annál kisebb, az max.1 személynek való, és elég kényelmetlen. Az iglu azért jó, mert van egy kis tér benne fölülni meg a cuccnak.

Ha többen mennek az emberek, akkor ugye úgy érdemes sátrat vinni, hogy összefekszenek az emberek?
Igen, mert sátornak súlya van: 3-4 kiló. A jó sátor is 3-4 kiló. Ami könnyebb, az kicsi.

Az számít, hogy hány rétegű legyen?
Kétrétegűnek kell lenni mindenféleképpen.

Vannak olyanok, amiket eldobsz és fölállítja magát. Vagy ez csak reklám?
Az nem jó, mert egy kör, egy kis kör. Nem tudod kicsire csomagolni, mert lapos, de széles. Az nem jó semmire. Kétrétegűnek kell lenni mindenképp, mert az egyrétegű akármilyen anyagból van, átázik. A kettő réteg azért jó, mert nem érnek egymáshoz, az impregnált anyagok pedig úgy működnek, hogy ha hozzáérsz, akkor átázik. Régen is az volt, meg az ifi sátraknál és társaiknál, hogy amíg nem érsz hozzá, addig nincs gond. Utána viszont úszott rendesen befele.

Ha túrázni indulsz, hogyan jó megválogatni a társaságot? Vannak-e ennek szempontjai?
Ezen sokat gondolkoztam. Ebben nem vagyok kompetens személy.

Miért, mellényúlsz?
Én nem nyúlok mellé, mert barátaimmal megyek el. Viszont működik a dolog, mert vannak olyan vállalkozások, akik szerveznek kerékpáros túrákat. Ilyen túrák szerveződnek, és vannak rá jelentkezők. Vadidegen emberek elmennek együtt szép helyekre biciklizni, és úgy elvannak egymással. Én is ellennék, mert tudok alkalmazkodni, csak nem vagyok rá kíváncsi. Elmegyek inkább a barátaimmal.

A felkészültségi szint számít? Hogy ne legyen nálad sokkal kezdőbb?
Igazából nem. Ha úgy megyek el, hogy nyaralni megyek, jól érzem magam, akkor alkalmazkodni fogok. Lazán kell venni a dolgokat. Megjöttél, fáradt vagy, mennyit iszol, mit iszol? És sok helyen nem úgy működnek a dolgok. Vannak, akiknek így nem jó, úgy nem jó, ez nem kell, az viszont hiányzik. Keveset megyünk, satöbbi.

Aki így gondolkodik, az nyilván nem jó társaságot választott…
Lehet, hogy nincs is jó társaság. Lehet, hogy azért megy ilyen bringatúrára, mert nincs társasága.
De hát lehet keresni, vannak egyesületek. Azok nem foglalkoznak ilyesmivel?
Nincs szervezett bringás élet Magyarországon egyáltalán. Semmilyen szinten. Van egy-két cég, akik vállalkozás szinten csinálnak, szerveznek utakat. Ezek lefoglalják a szállást, intéznek mindent, viszik a biciklidet utánfutóján, viszi a cuccodat, ilyesmi. Ezek cégek. Befizeted az utat, és mehetsz.




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 3
Tegnapi: 7
Heti: 51
Havi: 128
Össz.: 18 566

Látogatottság növelés
Oldal: Biciklis túrához pár tipp
Oláh Tuning: Kerók és Motorok - © 2008 - 2024 - olahtuning.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »